De piëzo verstuiver
Piëzo verstuivers, ook wel genoemd de derde common-rail generatie van Bosch, maken gebruik van de verlenging van het pïezo-element, dat in lengte toeneemt als er een electrische spanning op wordt gezet. Door het toepassen van de juiste electrische aansturing (voltage variërend van110-160 Volt en enkele mA) en mechanische versterking wordt het openen en sluiten van de naald geregeld.

Het brandstofsysteem van de derde common-railgeneratie is grotendeels hetzelfde als dat van de tweede generatie. De maximale injectiedruk blijft 1600 bar. De belangrijkste innovatie van de derde common-railgeneratie is de piëzo lijn verstuiver. In dit geval is het regelelement in de verstuiver geïntegreerd. Met dit concept kunnen de voordelen van de piëzo techniek ten volle worden benut. Zo is er geen wrijving tussen de regel plunjer en het ventiel, respectievelijk tussen het tussenstuk en het verstuiverhuis. De verstuivernaald reageert onmiddellijk op de bekrachtiging van het piëzo-element, de schakelsnelheid is hoger en daardoor volgen de injecties elkaar sneller op.

Omdat er minder mechanische componenten zijn, kon de bewegende massa worden teruggebracht van zestien naar vier gram. Dit maakt de nieuwe verstuivers, met schakeltijden van minder dan 0,1 milliseconde, dubbel zo snel als hun tegenhangers met magneetventiel. Het resultaat is een flexibele regeling van de verbranding met de mogelijkheid om een groot aantal injecties per cyclus door te voeren. Bovendien werd de hoeveelheid retour brandstof gehalveerd, zodat de hogedrukpomp minder hoeft te draaien en het systeem een hoger algemeen rendement bereikt.

Voordelen van de piëzo verstuiver liggen in het feit dat een nog nauwkeuriger aansturing, hogere naald snelheid en daarmee een beter te controleren inspuittijd wordt verkregen.
bron: https://dieseltech.nl